Sunday, 6 November 2011

Psühhosotsiaalne areng

Psühhosotsiaalse arengu all mõistetakse lapse sotsiaalset ehk ka emotsionaalset arengut- kuidas areneb välja tema isiksus ning millised on tema suhted erinevatel tasanditel.

Psühhosotsiaalse arenguteooria looja on Erik Erikson. Tema teooria kohaselt toimub psühhosotsiaalne areng kaheksa astme kaupa, kus lapsel tuleb igas etapis lahendada mingisugune sotsiaalne konflikt. Progress läbi iga faasi sõltub osaliselt sellest, kui hästi eelmistes faasides läinud on.

Psühhosotsiaalse arengu etapid:

1) Vanus: sünnist- 1-aastane
    Etapp: Lootus
    Sotsiaalne konflikt: Usaldus või usaldamatus?



(Usaldus tekib turvatundest, mille loovad vanemad lapse vajadusi rahuldades ja teda hellitades.Vastupidisel korral võib laps tunda hirmu- umbusaldus.)


2) Vanus: 1-3-aastane
    Etapp: Tahe
    Sotsiaalne konflikt: Autonoomia või kahtlemine ja häbi?
 
    Laps on õppinud ringi liikuma, oma keha vastavalt kasutama ja hakkab nüüd ümbrust avastama. Kui laps on õppinud varasemalt vanemaid usaldama, siis tegutseb ta nende toel. Just vanemate toetus on lapsele sel etapil väga oluline. Kui last karistatakse tahtmatute pahanduste korral, siis võivad lapses tekkida toimetuleku kahtlused. Laps võib endas kahtlema hakata ka siis, kui vanemad ei kiida teda õnnestumistes. Näiteks kui laps õpib ära iseseisvalt lusikaga söömise või potil käimise, tuleb vanematel teda kiita, et laps tunneks endas iseseisvust, oskust väikeseid probleeme lahendada.  Vanematel tuleb ergutada lapsi uusi (ohutuid) asju avastama ja ülesandeid lahendama( loomade tundmine piltidelt, palli viskamine/püüdmine,  laulmine/tantsimine jne.) Tihti võivad aga vanemad kartuses piirata oma laste avastamisvabadust, mistõttu võib lapselt tekkida kahtlus, hirm, vastumeelsus uute väljakutsete ees. Ettevaatlik tuleks olla ka sellega, et vanemad ei nõuaks palju varakult. Kui vanemad eeldavad, et laps võiks nüüd lugema hakata, kuid ta ei saa ülesandega veel hakkama, siis tekib temas häbi suutmatuse pärast. Selles vanuses võivad ilmuda ka juba esimesed huvid (muusika kuulamine, üritatakse kaasa laulda, tantsida, õues mängimine), millede avaldumisel tuleks kasuks, kui vanemad paneksid rõhku huvide arenemise soodustamisele.


3) Vanus: 4-5-aastane
    Etapp: Eesmärk
    Sotsiaalne konflikt: Initsiatiiv(algatuslikkus) või süü)?

(Algatusvõime areneb, kui vanemad vastavad lapse küsimustele ja toetavad teda eksperimenteerides. Süütunne võib tekkida sellest, kui vanemad peavad lapse tegemisi või küsimusi rumalateks.)


4) Vanus: 6-11-aastane
    Etapp: Pädevus
    Sotsiaalne konflikt: Edukus või alaväärsus?

(Esimesed kooliaastad. Õpetajad olulised. Töökus ja ettevõtlikus areneb lastes, kui vanemad julgustavad teda tegemisi lõpuni viima, kiidavad teda. Alaväärsustunne võib ilmneda kui lapse tehtust ei peeta lugu ning teda koheldakse kui tüütajat. Laps ei suuda sel juhul vaimset tegevust nautida ega sellest rahuldust leida.)


5) Vanus: 12-18-aastane ehk varajane noorukiiga
    Etapp: Truudus
    Sotsiaalne konflikt: Identsus või rolliähmasus?


(Kahtlused. Põhiliselt: Kes ma olen? Kui nooruk suudab elu rollid üheks tervikuks siduda- ego-identiteet, kuid kui ei oska ühendada siis on tema identsus ähmane.)


6) Vanus: 19-40-aastane
    Etapp: Armastus
    Sotsiaalne konflikt: Intiimsus või isolatsioon?


(Etapp läbitakse edukalt kui nooruk loob lähedase sideme teise inimesega, kui seda ei suudeta luua, võib areneda tugev üksindus- ja isoleeritustunne.)


7) Vanus: 40-65-aastane
    Etapp: Hoolitsus
    Sotsiaalne konflikt: Generatiivsus või stagnatsioon?


( Laste kasvatamine ning laiemad ettevõtmised, mis mõjutavad järgmist põlvkonda. Kes selliseid tegevusi ei leia, liiguvad endasse sulgumise poole- stagnatsioon.)


8) Vanus: 65-...
    Etapp: Elutarkus
    Sotsiaalne konflikt: Integraalsus(terviklikkus) või meeleheide?


(Kui elatud elule tagasi vaadata, siis kas elul on olnud tähendus või kogu elu on elatud valesti?)




Kasutatud allikad


http://en.wikipedia.org/wiki/Erikson's_stages_of_psychosocial_development


http://et.wikipedia.org/wiki/Erik_Erikson


http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:4Nd0qHRdz_IJ:eller.tmk.ee/UserFiles/File/Oppematerjalid/Vilja/Inimese%2520areng2.doc+ps%C3%BChhosotsiaalne+areng&hl=et&gl=ee&pid=bl&srcid=ADGEEShopTfiMWXYDxsL3W87hDqPVEKekiZebC0YT2Lc6Lf0AC9P0gWuqBW0R1KNxRQ4jO5JIFpNVTadkJBvIUrI5I0iEbSsa2UKcQuY8p1OYSicbMrl2w8LwZS8F776ljKxeUk6DYnw&sig=AHIEtbS3n4IAlu4AG6kKHeS4W1ceLt4rXA

1 comment:

  1. Väga hästi tehtud töö! Meeldib kuidas sa tööle lähened, et tööl oleks nagu sissejuhatus sisu ja kokkuvõte. Väga tubli. Jätka samas vaimus!

    ReplyDelete